Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityk Plików Cookies. Moesz okrelić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglšdarce.
OK, rozumiem
Klub MX-3 Drivers Forum :: Zobacz temat - Aparat zapłonowy
Aby silnik był suchy i bez wycieków aparat musi być szczelny i nie przeciekać .
Wymiana oringu przeważnie daje efekt ale nie zawsze zadowalający .
Wtedy należy wymienić simering w środku aparatu i mieć spokój na długi czas .
Przed przystąpieniem należy zaopatrzyć się w niezbędne części żeby praca poszła szybko i bez niepotrzebnych przerw :
- łożysko 6002-2Z/C3 ( zamknięte z obu stron na podwyższoną temperaturę ) za SKF dałem 15 pln
- oring 4x37 ( jak ktoś zna oryginalny wymiar to niech poda bo ja dobierałem ) koszt ok 1 pln
- simering 14x22 grubość min. 5 max. 7 mm ( orginał to NOK BH3039G nie do dostania ) ja akurat kupiłem na 5 mm bo nie było innego cena 2 pln , należy poszukać też na podwyższoną temperaturę
- rurka metalowa średnica wewnętrzna 16 mm a ścianka 3 mm taką miałem akurat i była idealna długość 10 - 15 cm
- młotek
- nasadkę 32 albo ściągacz do łożysk oraz dwa klucze płaskie np. 26 - 28
Zaczynamy od zdjęcia aparatu
Jeśli nie posiadamy lampy do ustawiania zapłonu to zaznaczamy sobie położenie aparatu kreską . Przy montażu nie będzie problemu z kątem zapłonu .
Dobrze też jest napisać na kopułce nr przewodów który gdzie był włożony
Przed odkręceniem aparatu zaznaczamy kreską położenie aparatu
Przy montażu wystarczy aby jedna kreska pokryła się z drugą .
U mnie są dwie ale jedna wystarczy
Aby ułatwić sobie montaż i demontaż trzeba poluzować ( NIE ODKRĘCIĆ ) śrubki zaznaczone żółtą strzałką .
Następnie odkręcamy dwie śrubki które są w miejscach zaznaczonych czerwonymi strzałkami i aparat nam wychodzi bez problemu.
Oczywiście przed wyjęciem należy odłączyć przewody zapłonowe oraz dwie kostki na aparacie
Bierzemy nasz aparacik i rozkładamy .
Najpierw odkręcamy dwie śrubki i zdejmujemy kopułkę .
Pod kopułką jest palec rozdzielacza ( rotor ) który powinien zejść bez większych problemów , jeśli stawiałby opór wystarczy lekko podważyć płaskim śrubokrętem .
Po zdjęciu palca zdejmujemy osłonkę metalowo-gumową i dochodzimy do ważnych spraw .
Przed rozłożeniem należy poznaczyć sobie położenie poszczególnych elementów żeby nie było problemu przy składaniu .
tu jest taki dzyndzelek i tez trzeba zaznaczyć w której dziurce był
Teraz bierzemy np. żabkę łapiemy za ten trójkąt i odkręcamy śrubkę w środku
Uzyskujemy taki o to efekt
Zdejmujemy pierwszą blaszkę
Następnie drugą na której jest wcześniej wspomniany dzyndzelek
Na końcu tylko zostaje podkładka
Aby zdjąć moduł zapłonowy wystarczy go wyjąć bo trzyma go tylko jeden konektor
Teraz dobieramy się do cewki zapłonowej
Żeby ją zdjąć należy odkręcić trzy śrubki .
I tu należy szczególnie uważać bo mogą być bardzo zapieczone i łatwo można zniszczyć ich łepek a wtedy będzie duży problem z odkręceniem
Teraz pozostaje się tylko dobrać do łożyska i simeringu .
Fotka z montażu więc niech nie zmyli nikogo silikon na około.
Odkręcamy dwie śrubki które trzymają łożysko
Teraz należy wybić wałek z łożyska .
I tu mam kolejną cenną radę jeśli nie posiadamy ściągacza.
Używamy nasadki nr 32 w którą mieści się wystająca część wałka a nasadkę opieramy o krawędzie aparatu, później należy jeszcze dodać dwa klucze 26 aby wybić do końca wałek
Aby zapobiec spłaszczeniu powierzchni ( kolor żółty ) na którą wchodzą kółka metalowe i podkładka należało by dobrać rurkę nakrętkę lub coś co oprze się o powierzchnię niżej zaznaczoną kolorem czerwonym . I dopiero użyć młotka .
W innym przypadku powierzchnia zostanie sklepana i trzeba będzie spiłować trochę aby kółka weszły bez problemu .
Po wybiciu wałka dostajemy takie coś
Numerem 1 jest zaznaczone łożysko ślizgowe smarowane olejem z silnika .
Numer 2 to miejsce pracy simeringu , średnica ~14.2 mm
Numer 3 to miejsce łożyska kulkowego , średnica 15 mm
Po tych czynnościach samo łożysko nie powinno sprawiać kłopotu.
Powinno samo wypaść , ewentualnie pomagamy mu od spodu.
I ukazuje się winowajca
Wiadomo że bez zniszczenia nie da się go wyjąć .
I tak właśnie doszliśmy do sedna sprawy
Teraz wszystko ładnie czyścimy
Bierzemy nowe części
Niby łożysko nie trzeba by było wymieniać ale skoro już było na wierzchy a koszt samego łożyska nie duży to wymieniłem tym bardziej że moje lata świetności miało juz za sobą .
Składanie zaczynamy od wzięcia rurki.
Oczywiście po wyczyszczeniu wszystkiego należy przy składaniu posmarować wszystko nowym olejem .
Smarujemy simering dokładnie i wbijamy go przy użyciu rurki która musi ładnie go pokryć ale też wejść w otwór w aparacie
Następnie bierzemy wałek , smarujemy dokładnie i wbijamy .
Otwór w aparacie też smarujemy.
TYLKO należy bardzo uważnie przełożyć go najpierw przez simering aby go nie uszkodzić
Po tej czynności bierzemy rurkę i wbijamy łożysko
I tu ważna sprawa łożysko wbija się TYLKO przez tą część wewnętrzną (wewnętrzny pierścień ) nie wolno uderzać w zewnętrzny gdyż uszkodzimy wtedy łożysko.
Kategorycznie nie wolno opierać rurki na blaszkach osłaniających kulki.
Dopuszcza się jedynie uderzanie w obie części na raz (zewnętrzną i wewnętrzną ) za pomocą odpowiednio grubej rurki lub jakiejś podkładki szerokiej .
Z wbijaniem należy nie szaleć gdyż musi zostać trochę luzu od strony łożyska ślizgowego.
Teraz pozostaje już tylko złożenie wszystkiego.
Przykręcamy blachę trzymającą łożysko , smarujemy silikonem aby uszczelnić co nie jest wymagane ale się przyda.
Zakładamy cewkę , na niej jest konektor który możemy przeczyścić lekko drobnym papierem ściernym
Zakładamy moduł zapłonowy , miejsce konektora możemy zabezpieczyć przed korozją stykową smarem miedzienym do styków
Przykręcamy kondensator
I go podpinamy
Zakładamy nowy oring , oczywiście smarujemy miejsce montażu i sam oring olejem.
Ta czynność jest tak banalna że nie skupiłem się na niej i każdy poradzi sobie z tym bez problemu
Zakładamy osłonkę , rotor i kopułkę i skręcamy .
Pozostaje tylko zamontować w samochodzie i cieszyć się suchym silnikiem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum